tisdag 29 november 2011

Lingon söker pudding...

Såg en kul annons igår. Lantmännen vill slå ett slag för användbara rester. Smart tycker jag! Det känns bra att öppna kylskåpet och se en (stor) rest som jag kan förvandla till middag. Jag känner mig listig och slug – och dessutom känns det som att jag gör en middag som inte kostar pengar (riktigt smart känsla… :).
Boken, som heter Var rädd om maten - Boken att spara för att sluta slänga 50 recept för 100 dagar, beställde jag för ett tag sen från Lantmännen . Såg att de också stod och gjorde reklam för den på Ditt kök, Älvsjömässan , för några helger sen. Boken är upplaggd på så vis att ett uppslag beskriver första receptet och nästa uppslag finns andra receptet som är förslag på vad man ska göra med resterna.
Många bra förslag finns men det är inte direkt en bok man ska följa till punkt och pricka. Jag upplever mer att de vill ge uppslag och förslag på vad man kan göra. Vid en första anblick trodde jag att det var tänkt att det första receptet skulle räcka till resterna dagen efter - men så är det nog inte beräknat. Mer - om-utifall-att det är rester kvar - då kan man göra det här eller det där. I början av boken finns några bra sidor:  Bra att ha i köket och Förvaring och hållbarhet. Självklarheter för en del av oss men inte för alla. Kanon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar