torsdag 26 januari 2012

Makten sitter i smaken

En kul liten notis från tidningen iFORM (nr.1 2012)...
Citat: "Något förvånande i den hälsovåg som råder just nu var att undersökningen visade att det främsta kriteriet för hur man väljer sin müsli är smaken."

På det citatet skulle jag vilja kontra: Förvånande?? Är det inte en allmän kunskap att vi väljer vad vi äter till största delen på grund av smaken?! En produkt måste se tilltalande ut, ha bra konsistens, avge en härlig doft och vara hälsosam MEN om den inte har en bra smak kommer produkten inte att överleva nyhetens behag. Tänk på det alla ni som producerar mat: Lägg ner extra möda och kompetens kring smaken - det är på den ni säljer era varor! Gör en kvalificerad sensorisk analys och rätta er efter vad konsumenterna säger!

När jag var på Skånemejerier i samband med VFU och B-uppsatsskrivande, gjorde jag en undersökning som i korta drag gick ut på att undersöka vad som utgjorde konsumentens ostval. I min enfald hade jag trott att priset var en avgörande faktor. Svaret var förstås smaken - utan konkurrens!

När jag tänker efter... så handlar jag aldrig varor jag inte gillar smakmässigt. (Med undantag för nya produkter!) Vem köper en müsli de inte gillar? Vem serverar en ost de inte själv skulle äta? Självklart kombinerar vi våra val med hälsa... ! Och på tal om ohälsa så undrar jag varför START och liknande flingor finns kvar på marknaden. Ni vet de där havrebaserade kakasmulorna som är tänkta att strös på filen eller i mjölken. Jag har svaret: smaken! Så pass många föräldrar faller för att barnen gillar dessa flingor att de serverar sockrade havregryn till frukost. Lite läskigt att smaken är så stark att  förnuftet faller till föga så lätt. Men jag ska inte förhäva mig - jag har ännu inte lyckats övertala Th om att inte strö på socker när han äter mjölk och corn flakes... och det föräldrarna gör... gör barnen. Jag tar bort sockret och Th tar fram det... i ett evigt hjul.

Fast jag vet en som äter typ "vad-som-helst" om det är bra för kroppen... för byggandet av muskler... men vi andra som styrs av smaklökarna är så många fler! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar