onsdag 30 november 2011

Tvättstugeglögg

 Nu är glöggen satt. Ska bli kul att följa puttrandet på nära håll.
Har sett många snarlika recept på glögg som utgår från Svagdricka och jäst. En av mina kusiner har ett, en ”gammal” lärare ett annat och på Svagdrickan stod ett tredje. Först tänkte jag att det kanske inte är riktigt bra att visa att man ”jäser hemma”… men efter Svagdrickereceptet förstår jag ju att det är nemas problemas.

Min variant (efter att ha rört runt de befintliga recepten) är så här:
Tvättstugeglögg
5 l svagdricka à värm till 37*C
2,5 kg strösocker
50 g jäst
1 påse kardemumma
0,75 dl hela nejlikor
1 stor rot ingefära à skalad och delad i mindre bitar
2 kanelstänger
500 g russin
6 stora potatisar à skalade och delade
Blanda allt i en hink el. dyl. Låt stå i 3 veckor med locket på glänt. Sila genom silduk eller kaffefilter. Glöggen blir ganska alkoholstark men samtidigt väldigt god. Rent objektivt den absolut godaste glöggen jag smakat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar