torsdag 3 maj 2012

"Den gastronomiska revolutionen" - en ny bok!

Ny etnologisk bok av Håkan Jönsson. Mycket lovande!

De sista tio till femton åren har kockyrket verkligen fått högre status än tidigare. Även jag blev plötsligt intresserad av matlagning och utbildade mig till kock och kokerska 2001... jag följde med strömmen helt enkelt. Själv tyckte jag att steget från barnskötare till kock var ganska unikt... (hehe...). 2010 tog jag kandidatexamen i Mat och Måltidskunskap, helt i linje med Håkans mening om det ökade intresset för högre studier i det gastronomiska ämnet. Men jag, precis flera andra, har tydligt märkt att utbildning betyder intet jämfört med den praktiska erfarenheten från olika kök... i andras ögon... eller faktiskt i andra köksarbetandes ögon. De i den egna branschen tycker det är rätt löjligt med högre studier, faktiskt! Vem kan inte koka en pära typ... eller vem behöver högskolepoäng för att slå ihop en bearnaise? Nä, vem behöver det?

Det är då man inser att gemene man inte läser kursplaner :)

Boken ska införskaffas och läsas från pärm till pärm! Här kan du läsa en liten blänkare om boken och beställa den.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar