onsdag 2 maj 2012

Lök

GUL LÖK - ALLIUM CEPA
En grönsak man inte kan vara utan i matlagning! Tycker jag.

För ett tag sen undrade min syster varför det är lök i alla mat. Ett exempel är sallader som nästan alltid är preparerade med någon sorts lök. Hennes undran utmynnade i en fråga "Är lök så nyttigt att man måste ha den i de flesta rätter? Eller varför används lök så ofta?" Den enkla förklaringen är: "Ja, lök är jättenyttigt och man har den i mat för att den också är så god."
Men efter lite detektivarbete (som fortfarande pågår) har jag kommit fram till att det råder stor oenighet om lökens förträfflighet...
Till exempel säger pojken längst till höger på bilden att lök (och rävar) är det läskigaste han vet. Den rädslan  kan två av mina barn skriva under på (lök alltså!). I kväll när H och jag var ute på vår kvällspromenad undrade hon ifall jag var allergisk mot något, vilket jag inte är. Jag i min tur undrade ifall hon var allergisk (vilket jag vet att hon inte är... men det är socialt och artigt att fråga tillbaka :) "Nej, jag är inte allergisk men jag önskar att jag blir allergisk mot lök..." sa hon på fullaste allvar.
Å andra sidan ser denna mannen ganska stolt ut över sin alldeles-fruktansvärt-stora lök. Vilken jätte! Undras hur många kilo... ??? Uppenbarligen finns det några eller många som gillar lök. Och jag är en av dem! Vad vore en köttfärssås utan lök? Eller en grekisk sallad? Hur skulle den vita kalla såsen till fisk smaka utan små, små bitar av rödlök? Potatissoppa utan lök?? Okej, gröt går an utan lök... men, ja det mesta får en så mycket trevligare smak med lök
Just det... hur ska man veta vilken lök som är bra nog när man står i affären? A´la Cilla verkar veta! Den som talar till dig! Det kan ju bli ett rysligt tjatter medan man står där och väljer. Själv brukar jag klämma på löken för att känna ifall den är fast och inte saggig. Fina guldgula torkade hela skal får gärna vara kvar runt hela löken. Är den mjuk eller luktar illa - nä, då får den vara hur mycket den än snackar!

Fortsättning följer om lökens vara eller inte vara.

Ja, och alla bilder i detta inlägg är tagna från google - de är inte mina!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar