måndag 19 mars 2012

Broccolisoppa utan broccoli


Dagens reklam inspekteras.

Coop Konsum, med underrubrik: - en sund affär, brukar ha en del trevliga recept. Även så i denna veckas direktreklam.
Ett fint och förmodligen riktigt bra recept på Broccolisoppa. Men i ingrediensförteckningen fattas… eh… BROCCOLIN… Stackars krake… 

Någon är nu pinsamt medveten om broccolins betydelse.

Måste tillägga att det är mycket lätt att glömma en ingrediens eller läsa fel. För ett tag sen skulle jag köpa berbere. Medan jag stod i kön med kryddpåsen i handen läste jag, som jag själv tyckte, noga igenom förslaget på pepparsås som fanns på etiketten. Döm om min förvåning när jag inte kunde hitta smör i ingrediensförteckningen medan det i gör så här stod att lök och peppar skulle puttra i smöret... osv... Jo, jag dubbelkollade men nej, inget smör. Med mitt struntförnäma sätt påpekade jag missen för kassörskan (som också äger affären) och tyckte hon skulle ändra på receptet. (Etiketten var lite hemmagjord...) Yes, mitt samvete sa mig att jag räddat en hoper av matlagare genom denna fantastiska vakenhet.
Det pinsamma var att när jag kom hem... råkade jag se att smör visst stod i ingrediensförteckningen. 
Hmm... det tog ett tag innan jag gick till den affären igen. Jag passade på att byta frisyr och färga håret och skaffa glasögon också... (eller kanske inte riktigt...) innan nästa besök. 

2 kommentarer: