torsdag 1 mars 2012

Verklighetens ratatouille...

 Ny påse!
 Påse tillsammans med innehåll.
 Så såg bilden på påsen ut...
...och så såg det ut när innehållet var stekt.

Jag är skeptisk till frysta grönsaker men jag önskar att jag inte vore det. Nästan jämt ser bilden på påsen så lockande ut och jag tänker "Ohh, jag köper en sånn påse så slipper jag skölja, hacka och köpa så många sorters grönsaker..." Och så köper jag en påse.

Sen steker jag upp woken eller vad det nu är och blir besviken. Varken smak (den smak jag förväntade mig) eller utseende är tilltalande längre.

Igår köpte jag en av de senaste blandningarna. Ratatouille! Visst låter det gott! Jag är helt klart färgad av min förälskelse till filmen Ratatouille. Det ser så gott ut när råttan lägger upp fantastiska skivor av aubergine och zucchini och därefter häller på en underbar tomatsås. Jag kan rentav känna doften av rosmarin och välkokt tomatsås. Mmmm.... 

Ja, ni förstår ju att det inte var riktigt samma sak som fanns i påsen och som filmen visar. Det var jag i och för sig beredd på... hehe. Jag är ju inte helt blåögd även om det ser ut som det ibland (eller rätt ofta... :) (eller alltid..!). Denna ratatouille gick att äta tillsammans med pasta och stekta kycklingbitar, men bara så länge den fortfarande var väldigt varm, sen gick det inte längre. Jag kan sätta mig på att frysen ger smak åt grönsaker för nästan alla frysta grönsaker (kanske inte ärtor och spenat) har någon sorts typisk smak... av... ja, som är svår att beskriva.

Vad säger ni? Köper ni frysta grönsaker eller hackar ni alltid råa? Och vad tycker ni om smaken? Det kan ju vara jag som är kräsen...

3 kommentarer:

  1. Jag är nog också rätt kräsen...påssmak vill man ju inte ha och inte heller fryssmak eller vad det nu är. Förstår dock stressade barnfamiljer som faller för frestelsen! ;) Jag har odlat grönsaker själv och vet hur gott DET smakar så det ska mycket till för mig att sluta skölja, hacka osv.

    SvaraRadera
  2. Hej. Jag är ett ratatouille-fan. jag har dock aldrig provat den färdiga. Men det låter konstigt att det ska stekas, sån man gör själv puttrar bara i sin egen juice. Jag älskar frysta grönsaker men är väl skadad av att ha jobbat på Findus. Som du skriver är ärtor och spenat bäst. Men jag vill även lägga till haricots verts, sockerärtor, dill och persilja. jag köper sällan blandningar, de är inte så kul. / ellen

    SvaraRadera
  3. Maria: Ja, det är när har känt skillnaden som det blir svårt att nöja sig!
    Ellen: I ratatouillen fanns "pellets" med tomatsås som smälter ut och puttrar ihop grönsakerna. Jepp, du är skadad! ;) Och vid närmre eftertanke vill jag också lägga till haricots vert, sockerärtor, örter och inte minst edame bönan sokm är heellt suverän! Även ärtor, majs och paprika fungerar bra i många sammanhang bara man inte äter det för ofta. Så, som alltid - det finns två sidor! Ha de gott Ellen!

    SvaraRadera