lördag 3 mars 2012

Husets ratatouille


Blev väldigt sugen på ratatouille efter torsdagens fryspåse. Hittade så fina smala zucchini vilket bara kunde betyda att det var dags att göra en egen grönsaksröra. På bilderna ser zucchinibitarna nästan ut som inlagd gurka... :)

Husets ratatouille
2-3 port.

0,5 krm gula senapsfrön
1 msk olja
Värm på oljan och "poppa" senapsfröna.
1 stor gul lök --> hacka grovt
1 vitlök --> hacka fint
Fräs löken i oljan utan att den får färg.
0,5 röd chili --> hacka fint
1,5 röd paprika --> skär i rutor
3 smala zucchini --> skär i skrivor alt. halva skivor
Fortsätt fräs chili, paprika och zucchini.
3-4 tomater --> gärna skållade och skalade
Dela tomaterna i fyra delar och skär bort skafftfästet.
Tillsätt tomaterna och låt rätten koka ihop under lock.
Inget vatten behöver tillsättas eftersom grönsakerna i sig själva kommer tappa vatten.
Koka i ca 15-30 min. Som alltid i kokningssammanhang där tomater ingår - längre koktid ger bättre resultat.
Krydda ratatouillen med:
Salt
Svartpeppar
Timjan
Rosmarin
Korianderfrön, hela (jag älskar smaken och känslan av hel koriander mmmm....)
Korianderfrön, malda
Citronjuice
Soltorkade tomater, creme eller finhackade. Jag tog typ 1 tsk creme.
Koka en stund till så att smakerna sätter sig.
Servera ångade varm!

Jag är ju lite partisk men anser att denna ratatouille är hästlängder bättre än fryspåsen.

(När jag skrivit denna sista meningen, kommer jag att tänka på det personlighetstest jag utsattes för vecka 8. Det framkom att jag är lite väl blygsam med vad jag själv kan åstadkomma, med ett finare ord: ödmjuk (i överkant). Jag vet inte ifall jag håller med, men jag kände just nu ett behov av att förklara mig med tanke på att jag framhåller ett eget recept... Hmm... vad håller jag på med egentligen? Ursäktar mig för att jag hittat på något godare?! Toka!)



2 kommentarer: