onsdag 4 januari 2012

Bovetegröt... någon?

Årets första Allt om Mat! Eller… det står nr 2 på den! Har jag missat nått…? som Timon sa… Som vanligt är det ett matigt nummer… matnyttigt också! (Oj, vad jag är kul! ; )
När jag för nästan ett år sen var uppe på AoM:s redaktion intervjuade jag två av dessa mycket duktiga matlagare. I detta nummer har de arbetat fram ett antal nyttiga och tillsynes goda recept… frukost, lunch, middag och dessert.

Ett av recepten som jag fastnade för är bovetegröt med blåbärssirap. Det tänker jag prova!
Bovete är ju en intressant växt! Fungerar i många fall som en spannmålsprodukt men är en ört vilkens frö man använder. Små, trekantiga och glutenfria. De ger en rolig konsistens till bröd, så där lite mjukknaprigt. De bör sköljas i kokhett vatten innan användning eftersom ett bitterämne eller det är egentligen ett rött färgämne som gör sig påmint annars. Färgen kan ge allergiska reaktioner ifall man äter bovete ofta. Typ ett litet toxiskt ämne… vid namn fagopyrin.
Bak to the recipe: Som vanligt kommer jag att justera några av ingredienserna. Agavsirap byts mot honung (den som brossan kom med på julafton) och dessutom ändrar jag nog havremjölk till vanlig komjölk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar