söndag 1 januari 2012

Nyårsmenyns förrätt

Nyårsmenyns förrätt.
H tyckte det var så mysigt med trerätters att hon undrade ifall vi inte kunde ha det varje dag... Nja tycker jag... men visst var det så att det ofta förekom en efterrätt förr. När jag var liten hade vi alltid efterrätt på söndagarna. Men jag har nått svagt minne av att mor- och/eller farföräldrarna ofta åt något litet efter middagen också? Men jag kan minnas fel. Ibland vet man ju inte ifall man läst, sett på film eller upplevt minnet. (!)

RÄK- OCH KRÄFTCOCKTAIL MED LÖJROM OCH TOAST till 6 pers

0,75 st schalottenlök --> finhackad
1,5 avocado --> dela i små kuber
1,5 kvisttomater --> ta bort kärnor och skär i små bitar
3 dl skalade räkor
1,5 dl kräftstjärtar
Räkor och kräftor ska rinna av väl och ev torkas på hushållspapper. (Jag tryckte ut vätskan med handen...). Hacka grovt.

1,5 msk dill --> hackad
0,75 msk pepparrot --> riven
0,75 msk citronsaft
ca 1 dl majonnäs
0,5 dl creme fraiche
Blanda dressingen och smaka av med salt och peppar. Vänd ner cocktailsblandningen och smaka av en gång till. Fördela i skålar eller glas. Dekorera med räkor, kräftstjärtar, citron, dill och rom. Servera toast till.

Man tager om man haver... som Cajsa Warg (alias Anna Christina) sa. Var hos syster S i torsdags och såg hyacinter förvandlade till snittblommor. I går inför nyårsmiddagen bad jag Th köpa en blomma till bordet. Hem kom han med en liten krukväxt. Den lilla primulan var fin men inte direkt en sånn blomma jag tänkt mig. Glömde att förtydliga mig med ordet "snittblomma"... Hyacinterna var ändå på utgående så kapningen blev ändå ganska dekorativ!
Efter att ha lyssnat till Underbara Clara på radion och hennes "husmorsknep" har jag köpt på mig en hög med koppar från loppisen. Tänkte gjuta ljus, men ingen stearin har jag hittat i hela Kristianstad med omnejd. Men det blev rätt fint med värmeljus också! Vackert är det iallafall med udda koppar och ljus i mörkret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar