torsdag 19 januari 2012

Fett Vs Kolhydrater


Intressant artikel om fetträdsla i DN för två dagar sedan (17/1-12). Här kan ni läsa den!

Jag och många med mig, tror jag iallafall, väntar spänt på fortsättningen... Hur ska det gå i dramat Fett vs Kolhydrater? På båda sidorna hejjar man med banderoller och plakat! Ett bra tag kändes det som att Fett-klacken skrek högst... och man kunde till och med ana en viss aggressivitet från supportrarna. Men så läste man i Kristianstads-bladet för nån dag sen att superspelaren Vikt Väktarna hade fått massor av lossade kilo på sitt samvete under året som gått. En riktig surprise för mig och de andra på bänken som nästan förblindats av alla knock outerna från LCHF-sidan. Ännu är inte Vv död alltså...

Så till DN:s artikel... Citat "Bara 3 procent av de intervjuade tror att det är bra för hälsan att äta mycket fett. – Det är vi väldigt glada över. Det visar att det är en missuppfattning att många svenskar skulle ha anammat högfettdieterna. Att fett är den viktigaste ingrediensen i kosten, säger Anette Jansson." När jag läser detta känner jag instinktivtatt jag nog är svagt bekant med 3% av Sveriges befolkning. Nog för att jag har stor familj, men ändå...? Men sen funderar jag... tror någon sida överhuvudtaget att fett är det viktigaste näringsämnet? Det är väl kvantitetblandningen av näringsämnen det går höga vågor för?!
Och så var det ju det här med vem som har utfört undersökningen. Hur är det med val av frågeställningar, urval och tolkning av material? Om artikelförfattaren har skrivit rätt så är det Livsmedelsverket. Detta anser jag märks på tolkningen i början medan en representant för LCHF gör en något annan tolkning i slutet på artikeln. Intressant! Man ser vad man vill se - från båda hållen.
Personligen skulle jag inte lita fullt ut på en undersökning av dessa frågeställningar från någondera sida. En neutral person eller kommitté hade varit bra i dessa fettfrågor. Jag kan anmäla mig som Vd och projektledare! Just när det gäller fett och kolhydrater har det blivit så polariserat, tyvärr!! Jag blir nästan rädd ibland av läsning på LCHF-sidor. Sen blir jag helt matt av läsning på Livsmedelsverkets sida. Var finns den gyllene medelvägen?? Eller är det så att den inte finns? (Det är ett syftet i sig - eller hur?)


Och jag vet inte varför jag har "vita fläckar" i mitt inlägg... Oj, vad symboliskt det blev  nu då... Den neutrala forskaren kanske inte finns?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar