fredag 30 december 2011

Roligt brydderi...

Det svåra är inte att göra... utan att bestämma vad man ska göra...

Just nu har jag nyårsmenyn i huvudet. Vi får besök av en halv familj vilket vi själva också är.  Våra tre grabbar är borta på annat håll.

Jag har kommit så här långt: Något med räkor till förrätt, (typ en kall coctail med lite smak av nån syra).  Revben och brysselkål till varmrätt (och någon sorts rolig potatis och kanske 123gurka eller nått annat tillbehör) Desserten är värst... det ska ju vara nått gott och liksom final på måltiden. Först tänkte jag chokladfondant med ananassallad. Sen hittade jag ett rätt avancerat recept med morot, choklad, ingefära, vanilj och kanel.... Den desserten kan ta en hel del tid att göra men verkar väligt kul!

Det är nu brydderiet kommer... jag vill passa på att göra nått kul när jag ändå ska ha gäster. Samtidigt vill jag inte att gästerna ska känna sig nervösa för att bjuda hem mig nån annan gång och bara känna "ångest" för att maten ska bli bra... Har fått några hintar.. typ "Vad tror du? Är detta bra?? Ska det se ut så? Du vet ju hur det ska vara... bla bla bla...nervöst prat..." Jag vill ju att det ska kännas komfortabelt. Egentligen är det lättare att bjuda hem en kock än någon annan yrkeskategori. Kocken är intresserad av mat och gillar att käka när någon annan har lagat maten. Speciellt det sista känner jag alltid när jag äter hos andra. Det är verkligen skönt att bara sätta sig till bords utan att först ha komponerat, handlat, tillagat och svettats... Bara njuta!

Jaha, nähä...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar