tisdag 21 februari 2012

Fastlagsbullar

Fettisdagen i år sammanfaller med dotterns 9-års dag. Därför har vi firat dubbelt med fastlagsbullar... eller som jag fick förtydliga för födelsedagsbarnet; semlor. Det är nog inte många som säger fastlagsbullar längre när jag tänker efter. Fastlagen börjar ju i och med denna dagens avslut och lite historiskt släktskap är ju inte fy skam att känna med ett traditionellt bakverk Från och med i morgon fastar vi ända fram till påsk eller hur?
Fastlagsbullar
Ca 20 st. (eller nej, det blev exakt 20 st!)
100 g smör --> smält
3 dl mjölk --> ljumma något tillsammans med smöret men pass på så mjölken inte värms över 37°C.
25 g jäst
0,5 tsk salt
0,75 dl strösocker
1 ägg
0,5 tsk hjorthornssalt
0,5 tsk nymalen kardemumma
Knappt 1 l. vetemjöl
Kör ihop till en deg i din blandare, men tänk på att inte få degen för hård. Och om den blir för hård häll i några droppar mjölk och kör vidare, det går även om expertisen hävdar motsatsen! Låt jäsa ca 40 min. Baka ut till runda släta bullar och lägg på bakpappersklädd plåt. Jäs ytterligare ca 20-30 min. Baka bullarna i 225-250°C ca 5-10 min. Svalna på galler.
Riv mandelmassa och blanda med inkråmet från de avsvalnade bullarna. Gegga runt och häll i lite mjölk så konsistensen blir bra. Bullinkråmet ska bli helt upplöst och blandat. Fyll bullarna med mandelmassegeggan. Vispa grädde och klicka/spritsa på. Lägg på locket och pudra över florsocker. Njut! 
Och har man lite tid eller inte lust för att baka så köper man sina fastlagsbullar på konditoriet… smarrigt där med!
Vill du veta mer om fastlagsbullar och semlor kan du läsa här. Det handlar om statisktik och historik och gastronomiska höjare... :) 
Som vanligt vinner alltid Tössebageriet i semeltestet, ja Stockholms semeltest alltså. I Kristianstadsbladets eget lilla test ingick, tror jag, 6 olika semlor och minns jag rätt var det lika många testare, så... inte direkt något statistisk säkerställt underlag, men lite kul kan det ju vara!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar