torsdag 23 februari 2012

Intuition

Idag funderar jag över reklam... inte bara mat- och måltidsbetonad reklam utan reklam så där i allmänhet. Denna  annons hittade jag på facebook nu under morgonen.... medan TV och radio koncentrerar sig på den lilla nyfödda prinsessan...

Har ni kollat namnet på rakhyveln? Intuition! Fantastiskt... De vill alltså att rakhyveln ska spegla intuition. Intuition som i instinktiv ingivelse eller som i fingertoppskänsla! Visst är det otroligt vad en rakhyvel kan säga! Tror jag måste skaffa en sånn rakhyvel för att åtminstone på något område i livet ha en stark fingertoppskänsla. Jag gillar intuition! Det är något magiskt med instinktiva ingivelser. 

Nu ska jag verkligen känna efter. Vad blir min instinktiva ingivelse att fortsätta dagen med? Hmm... tror jag ska klä mig. Sen kanske jag ska fixa lite lunch. Åhhh... bra val eller hur? Vilken fingertoppskänsla jag har! Och betänk - jag har inte ens köpt rakhyvlarna ännu... 

Minns ni vid jul. Då kunde man läsa på direktreklamen att "Julen kommer med posten". Det kändes sååå skönt med den vetskapen! Hur man än stressade eller inte stressade, så skulle julen lugnt och beskedligt komma med posten. Bara att vänta och se! Men alltså... det var ju inte riktigt sant kände jag på julafton. Inte fick jag något mirakelbrev eller ens ett litet kuvert med lite jul i. Hade jag inte varit tillräckligt snäll under året eller? 

Nä, en salut (klockan är 12.00 och 21x2 smällar ljuder i stereo från Tv och radio... ) på att reklam är lite lätt överdriven och inte helt sanningsenlig alltid! Men det är kul att ironisera över förträfflighetsmeningarna!

Ärligt nu - ska faktiskt försöka göra en matsedel x 4 veckor idag! Intuitivt känner jag att det blir såå mycket lättare att göra handlingslistor och inte känna sig så handfallen när klockan är 17.00 och barnen frågar "vad blir det för mat?". En del påstår att det blir billigare också och effektivare... Let´s see!

2 kommentarer:

  1. Matsedel är bra! På alla sätt och vis. Jag brukar dock bara mäkta med att planera en vecka i taget men det är kanske en bra idé att göra flera?! Sen får du lägga ut din matsedel här så att vi andra kan kopiera :-) Kram

    SvaraRadera
  2. Jag har råkat städa tvättstugan och plocka bredvid sängen istället för att göra matsedel... hmm..

    SvaraRadera