tisdag 7 februari 2012

Jättegott?

Nya kryddblandningar i hyllan på Maxi… och receptlappar. Mycket färgglada påsar som tycks utlova jättegoda maträtter... enligt upphovskvinnan själv ”Jättegott”!
Jag kan ju sällan hålla mig från att prova nyheter därför blev det två olika sorter blandningar. 
Lax stroganoff - som ska tillagas tillsammans med tomatkross, purjolök, paprika och lax (förstås!) Denna rätten provade vi för någon dag sedan. Mjaa säger jag som betyg. Hälften av laxen stekte jag som den var och kryddade med kryddan direkt på. Det blev jättegott! Sen försökte jag följa receptet på baksidan vilket jag tyckte var lite knappt beskrivet. Till exempel skulle tomatkrosset bara koka i 3-5 min... och då vet ju varenda kock att det inte räcker. För att få bort "burkighet" och överdriven syra anser jag att tomat måste koka minst 15 min, gärna längre. Så vissa justeringar vidtog jag...
Smaken blev okej men inte mer. Det var kul att göra fiskgryta vilket uppskattades av 4/6 av familjen.
Nästa gång är det köttfärs som ska kryddas med 100% (!) rena kryddor. Det där är en så tokrolig fakta... En kryddpåse förväntas väl innehålla 100% kryddor... och inte vill man väl ha smutsiga dito? Lite överflödig fakta eller hur? Men det ligger i tiden att överinformera vissa sakförhållanden.
En annan grej jag blir lite nervös för är Tina Nordströms rykte. Hon har, tycker jag, varit så rolig att titta på i rutan (även om det var ett bra tag sen..) och hennes böcker är mycket fina. Men att göra kryddblandningar kanske inte är så smart. Smaken på maten beror ju helt och hållet på hur allt hanteras... men det är Tina som varumärke som kommer att bli beskylld för att inte ha bra kryddor ifall tillagaren misslyckas. Ja, vad tror ni?

3 kommentarer:

  1. de var köttbullen som var rälig tyckte ja..kan bättre själv utan någon färdig kryddpåse..jevla hittepå alltså...

    SvaraRadera
  2. :) Jo, jag kom ihåg vad du tyckte dessutom... Kan det ha gjort mig mer negativt inställd tro?

    SvaraRadera
  3. Tänkte också på det när hon komponerade IKEAs julbord. Åt aldrig det själv men har hört att andra inte tyckte det var nått vidare. Kanske var hennes grundmeny bra, men att det inte blev så bra i slutändan - men sånt kan ju helt klart dra ner Tinas varumärke.
    (Men det var fina kryddpåsar!)

    SvaraRadera