fredag 24 februari 2012

Skräpmatsreklam vs barnfetma

Något luddigt skriven men med goda intentioner. Så kan jag väl beskriva artikeln om ny Internationell Manual angående reklam om skräpmat. Läs artikeln här som finns på Sveriges konsumenters hemsida. 

Citat:
"Anledningen är att många ser marknadsföring av skräpmat som en orsak till att den globala övervikten och fetman hos barn bara ökar."

På senare år (eller är det möjligtvis bara så att jag uppmärksammat detta på senare år... kanske alltid har funnits...) har det framkommit tydliga tecken på skepticism mot de stora matjättarna. Sälj till varje pris - utan tanke på vare sig hälsa eller miljö. Om påståendet stämmer om skräpmatsreklam vs vad barnen äter så är det mycket allvarligt. Man har ett större ansvar än man som livmedelsarbetare tror... 

Å andra sidan anser jag att föräldrarnas vanor och tillåtenhet är en ännu större fara för barnens hälsotillstånd än vad reklam är. Kanske jag lägger stor börda på någon nu - men jag är själv i samma sits och vet hur otroligt svårt det är med motivering av olika val. En grundbullt är fortfarande: Barn gör inte det du säger utan det du gör. Lite pretentiöst kan det låta... men effekten av den goda förebilden är stor. 

Ett problem när det gäller föräldrars påverkan på barn... är att även föräldrar blir påverkade av reklam. Jag hörde för någon vecka sen en person som ansåg att det var nyttigare att äta bröd med dinkelmjöl än med vetemjöl. Hon insåg inte att det var utmalningsgraden på mjölet som gör skillnaden. D.v.s. ju mer finmalt ett mjöl är ju onyttigare är det. Och det i sin tur ger att ju fler hela korn ett bröd innehåller ju nyttigare är det... Alltså är det ingen större skillnad mellan vete och dinkel ifall de har samma utmalningsgrad. Hängde ni med? Hennes övertygelse tror jag kommer från olika reklamkampanjer och "halvfaktaartiklar"... ni vet... lite rätt blandat med lite missförstånd... Och detta är vi nog offer för allihop... som vi sen sprider vidare i tron att det är fakta vi har på handen. 

Lätt är det inte att vara en bra förebild...


Och jag undrar varför det blir vitt när jag skriver...??

1 kommentar:

  1. Hej! Jag har också hört att det blir nyttigare bröd av dinkelmjöl än av vetemjöl. Beror det inte på mängden kolhydrater eller sockerarter i de olika sädesslagen? Jag hängde med på detta med utmalningsgraden men jämför man exakt samma utmalningsgrad på vetmjöl och dinkelmjöl, vilket är nyttigast då?
    Kul att läsa din blogg :) kram/kusin Maria
    ps. det blir vitt: du har en inställning i textbakgrund som lägger sig bakom texten. så är det.

    SvaraRadera