måndag 13 februari 2012

Müslimodern!

På jobbet har jag ansvar för frukostarna. Eftersom jag själv också äter frukost där vill jag gärna ha en bra müsli och inte bara havrekuddar (eller puffar, eller vad de nu heter). Därför har jag fixat ett recept som spridit sig med vindens hastighet till  både extrapersonal, elever och andra hågade. Nu har den lilla gula lappen som satt på kylen försvunnit och därför skriver jag helt enkelt ner receptet här.

Min moder-müsli
Ugnen: 175*C

1 l. havregryn eller andra gryn (hemma tar jag 7 dl havregryn och 3 dl rågflingor)
2 dl solrosfrön (skalade :) hehe...)
2 msk linfrön
1 doft kanel (motsvarar runt 2-4 krm)
--> Häll allt på en braspanna.
1 dl vatten
1 msk olja
2 msk honung
--> Arbeta in vatten, olja och honung med händerna i grynen. Det ska bli en smulig känsla.
--> Rosta müslin i ugnen under 30-40 min men rör runt och hacka sönder för stora klumpar var 10:de minut.
1 dl russin --> tillsätt russinen till müslin medan den svalnar. Förpacka inte förren müslin kallnat helt.

Som framgår av mitt val av namnet "moder-müsli" så är detta ett basrecept och kan kompletteras helt efter eget behag.

Om jag får säga det själv: Jättegott!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar