måndag 19 december 2011

Annas Fröknäcke

Fick ett mycket användbart och jättegott recept på ”Fröknäcke” från en kollega. Har redan gjort knäcket till en buffé, till oss själva och nu håller jag på med att baka några som julklappar… Receptet är oerhört enkelt, kavlandet är något svårare och gräddningen är FÖR enkel… Så, ja… jag tror alla kan göra dessa knäckebitar!

I vanlig ordning har jag modifierat receptet… till det bättre i mitt tycke… J Denna sats blir tre plåtar som kan delas till ca 50 bitar – eller efter eget huvud!

ANNAS FRÖKNÄCKE

4 dl majsena, majsstärkelse
3 dl solrosfrön
3 dl sesamfrön
0,75 dl linfrön
0,75 dl rapsolja
3 dl vatten
0,5 tsk havssalt
Lite flingsalt

Koka upp vatten och olja. Blanda alla ingredienserna utom flingsaltet. (Tycker du degen blir för tunn? 1. Vänta lite och se ifall den tjocknar av sig själv. 2. Blanda i mer frön.). Använd två bakplåtspapper till varje plåt. Ett under och ett över. Lägg 1/3 del av degen emellan. Kavla. Den ska bli tunn. Dra bort översta bakplåtpappret och strö ut flingsalt – det är gott med salt! Skär i rutor… eller bryt knäcket efter gräddning. Lägg tillbaka bakplåtspappret och kavla lite till … så att saltet inte trillar av direkt när man ska äta… Behåll det överska bakplåtspappret på även i ugnen. Grädda i 150°C i 1 timme. Jag körde de 3 plåtarna samtidigt eftersom jag har varmluftsugn… och då i 130°C istället.
Bon Apetit! Sååå gott!!!!

(Jo, bara en sak… det är ju en del frö i detta knäcket… tugga väl och bli inte förvånade ifall ni gasar på lite i veckan!)




1 kommentar:

  1. vilket gott knäcke. men jag fick hälla på lite mera vatten än vad där stod.

    SvaraRadera