onsdag 21 december 2011

Pappas lätta knäck

Är ni trötta på att koka knäck som aldrig håller för kulprovet? Som kokar och kokar och kokar... Till slut är man så trött att man häller upp den kletiga smeten på vinst och förlust. .. "Det måste var något fel på termometern i år igen..." Sen har man två brickor fyllda av utrunna "knäck" som ytterst försiktigt kan flyttas över till en bigback. Under juldagarna är det lättare att äta direkt från burken med en sked än att hitta enskilda knäck...
Nu har jag lösningen! Pappas lätta knäck ska bara kokas i 5 minuter - stormkokas! Sen gäller det att skeda upp i rappet innan de stelnar. Jobba lugnt, metodiskt och distinkt så går det. Trillar knäckformarna? Strunta i den som trillar och satsa lugnt på nästa! Den trillade kan man hjälpa när skeden inte är full av knäck längre.
Pappas lätta knäck ca 50st

1,5 dl strösocker
1,5 dl ljus sirap
2 msk smör
2 msk vispgrädde
1 dl hackad mandel

Stormkoka i 5 min.
Skeda genast upp i knäckformar.

Lätt som en plätt!!


Varför de heter "pappas" lätta knäck?? Jo, därför att min pappa alltid kokade den här sortens knäck till jul. Han gjorde (gör?) också så kallade ischoklad. Har för mig att han rekomenderar starkt att ta ett knäck och en ischoklad i munnen samtidigt... Det ska visst bli en extraordinär smakupplevelse a la Ratatuille men en massa susande stjärnor och girlanger i olika färger... Ja, ni vet...

4 kommentarer:

  1. Ikväll gjorde jag och Anna 5-minutersknäcken. Efter drygt tre minuters stormkokande började det lukta bränt och smeten såg misstänkt mörk ut... Vi skyndade oss att sleva upp och det luktade inte gott i köket. Har för mig att nåt liknande har hänt i Valleberga när vi försökt göra Olles "smidiga" knäck. :) Vad gjorde vi för fel? Är det för att det är mindre grädde i som det går så mycket snabbare?

    SvaraRadera
  2. Hmm.. det måste ju vara sockret som blev överhettat, skulle jag tro. Jag är ju inte vän av socker annars (det vill aldrig som jag vill...), men dessa knäck har aldrig bränt för mig.
    Rörde ni om lite under tiden som smeten kokade upp? När smeten har kokat upp måste värmen sänkas... utan att kokningen avtar förstås! Det kan också ha med vilken gryta ni använde. Socker gör sig bäst i tjockbottnade kastruller.
    Prova igen! Och lycka till!

    SvaraRadera
  3. Anna hälsar; never again! :)
    Nej, vi sänkte inte värmen, tänkte att det ju skulle stormkoka... Hade ingen tjockbottnad kastrull heller. Där ser man!
    (Den här knäcken blir dock inte svår att flytta till burken, låter som stenar mot bordet. Hugo kanske kan ha dem som leksaker... haha!)

    SvaraRadera
  4. Haha... hälsa Anna att det är genom upprepning man lär sig något på riktigt! :)
    Ja, att stormkoka betyder inte att inte sänka värmen på plattan. T.ex. så ska ju spagetti koka väldigt livligt - men jag kan sänka från 12 --> 9 utan att kokningen blir för slö... Här får man lära sig sin egen spis och hur mycket sprutt plattorna behöver utan att värmen sänks. Jag brukar säga till mina hemkunskapselever att bara ha plattan på högsta effekt just när något ska koka upp alt. när stekjärnet ska bli tillräckligt varmt för att börja stekningen. Man lär så länge man lever och får stryk så länge man lär! ;)

    SvaraRadera