torsdag 15 december 2011

Fattigmansmarsipan


Varje år har vi som tradition att göra figurer av marsipan. På senare år har dessa figurer blivit mer och mer fantasifulla... och i år har en av sönerna redan sagt att han bara tänker göra bollar... det är inte kul att äta stora gubbar eller annat halvmakabert...
Jag föredrar att blanda mandelmassan med en sorts deg gjord på vatten, smör och vetemjöl och sen arbeta in florsocker till en smidig och lättarbetad marsipan. Någon av mina matnördkompisar skulle säkert mena att detta inte är äkta marsipan - och jag håller genast med! MEN - det är en mycket god och lättarbetad marsipanliknanade deg... bättre än äkta, tycker jag! På något ställe har jag sett att detta recept kallas för Fattigmansmarsipan - man har drygat ut lite, eftersom mandelmassa kan vara ganska dyrt. Denna marsipan ska man INTE göra med billig mandelmassa. (Jag har testat - det blir ett enda löst elände... ) Jag brukar använda Odense. Den är fast och fin och har rätt proportion mellan mandel och socker.

Från Allt om Mat. År: 1997, nummer/sida: 17/6

Marsipan

Det här behövs:

500 g mandelmassa
3/4 dl vatten
25 g smör
3/4 dl vetemjöl
3 dl florsocker
ev hushållsfärg

Gör så här:

1. Koka upp vatten och smör i en liten, hög kastrull. Vispa ner
    vetemjölet. Koka under omrörning till en tjock smet som släpper
    botten och sidor. Låt kallna.
2. Riv mandelmassan grovt. Blanda den med florsockret och arbeta in
    den kokta smeten, gärna för hand.
3. Färga med hushållsfärg om så önskas. Använd florsocker som mjöl
    på kavel och bänk. Förvara svalt.

Bilder från förra årets marsipankväll:

Kul - men vad blir det??

Äts görs det också - mer än vad man kan tro... Däremellan hittas det på en massa historier om figurerna...


 
Alla får lika många kluttar till en början.
Sen delas det en del!
 
Ja, och en del blir upp-och-ner-gubbar med spetsiga öron.
Vem vill äta den?


1 kommentar:

  1. Jag håller med att det är godast att äta mindre figurer och helst inte alltför makabra. (Och gäääärna doppade i lite choklad) Men har aldrig testat med fattigmansvarianten. Jag gör ju iofs inte marsipanfigurer - tycker bara det är kul i typ 5 minuter, ungefär som att baka pepparkakor... Däremot står det en saffranskaka i ugnen just nu. Smeten var god! Den ska byggarna Lind få till eftermiddagsfika. Och kring middagstid ska en stek in i ugnen. 6 timmar. 80 °. Rapport kommer om det blev bra.

    SvaraRadera