lördag 3 december 2011

Kycklingsallad i december

Dagens jobb är 30 portioner kycklingsallad med bröd. Leveransen sker kl 11.00 imorgon. En av alla kyrkokörer i vårt avlånga land ska få en snabbäten lunch mellan två konserttider.
Kycklingen har fått lättrimma och tina över natten. För tillfället står den i avsvalningsskåpet. Och snart ska den plockas... Det finns ju färdig kyckling, tex grillad eller salladskyckling, men det är lite roligare när man kör kycklingen själv. Tyvärr har kycklingdelarna hållit sämre och sämre kvalitet på sista tiden. Ett av de vanligare märkena... som jag förut tycker har sålt bra kycklingdelar... där har delarna tyvärr många blodsutgutelser och brutan ben. Inte bra! Nästa gång tänker jag köpa något mer ovanligt (i mina ögon) märke.
I salladen blandar jag småtomater, gurka, purjo, isberg, ruccola, ananas, färska gröna soyabönor, majs, ägg och grovkrossad bulgur kokt i curry och grönsaksbuljong. Dressingen har curry och senaps smak... som jag tror ska passa bra tillsammans med salladen.
Imorgon ska jag protionera upp salladen så det bara blir att grabba tag i en salladsportion för körmedlemmarna. Och brödet har ni läst om i förra inlägget...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar