söndag 11 december 2011

Stjärnor och maneter

 Snö (kristyr, kokos och små guldkulor) över alla tak och bomull med ännu mer "snö" på marken. Vackert!
Intensiv takläggning idag! Varje takpanna är utvald med omsorg, fastsatt med omlottmetoden och upphöjda så de ligger plant. Ett riktigt snöoväder har dragit fram vilket syns på gavelskenorna. Istapparna når nästan mark...
 Gissa stjärnbild!
Själv har jag roat mig med struvor. Detta recept har jag använt mig av. Man kan säga att det går åt oerhört lite smet till varje struva. Efter 60 stycken tycket jag att det fick räcka - och då var hälften av smeten kvar...
 ... då blev det en  hög med maneter istället, doppade i kanel och socker. Mycket goda med sina mjuka mittpartier och frasiga kanter!
Lantisarna får besök av den vackra kusien från stan.

3 kommentarer:

  1. va är det som säger att stadsboende personer är vackrare än landsbyggdsboende?

    SvaraRadera
  2. wow vilka fina hus! själv har jag bara kokat glögg, men snart får jag en ugn. då ska det bakas!!
    Madeleine

    SvaraRadera
  3. Sofia - :) Gammal hävd! Eller bara dåligt självförtroende... hehe...
    Madde - ja, visst blev de fina! Till skillnad från dig har jag bara KÖPT glögg ännu så länge ... förutom den glöggen som puttrar i tvättstugan, vilken inte heller är avsmakad.

    SvaraRadera