söndag 4 december 2011

Ivetoftamackans recept

Ivetoftamackan 24 bitar
Deg:
ca 400g pasta- eller pizzasås på (hemgjord eller köpt…  Jag använde Zetas från flaska)
Vatten så att degvätskan allt som allt (d.v.s. pastasås och vatten tillsammans) blir 6 dl
50 g jäst
0,5 dl olivolja
1 tsk salt
Manitoba vetemjöl eller specialvetemjöl (mkt svårt att precisera mängd…) tills degen är hanterbar men ganska lös
Fyllning:
Ca 1 dl pesto
2 dl solrosfrön
3 dl riven ost
Ägg till pensling
Gör degen på sedvanligt vis. Kör den extra länge eftersom Manitobamjölet kräver lång bearbetning för att få ordning på glutennätverket… och för att man ska få valuta för pengarna. När man köper Manitoba är det den extra fluffigheten man är ute efter. Specialvetemjöl har liknande egenskaper men är inte riktigt lika ”starkt”.
Jäs i 1 timme.
Dela degen i två delar. På bilden är jag i mitten av en deg gjord på 18 dl vätska, därav alla högar med deg. Kavla ut till en stor rektangel. Klicka på peston och bred ut den till ett mycket tunt lager. Strö på 1 dl solrosfrön och 1,5 dl ost. Sprid ut fyllningen så hela degrektangeln blir täckt.
Vik ihop degen med 3 slag… som om det var en handduk (ja, för alla viker väl handdukar så som min mamma har lärt mig… en del in från ena hållet och sen en del in från andra hållet… J). Degen ska alltså ligga i tre lager med fyllning emellan. Kavla eventuellt lite på degplattan så den blir jämn. Dela plattan i 12 bitar och lägg över bitarna på en bakpappersklädd plåt. Jäs ca 30 min. Pensla med uppvispat ägg. Baka i 225°C i 10-15 min. Svalna på galler utan bakduk.
Roligt röda brödbitar med gröna prickar av pesto. Lite crunch i tugget av solrosfröna och sälta från osten. Jag är nöjd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar