onsdag 28 december 2011

Goda brysselkål !?!

Så har nu julhelgen gått förbi och lämnat en doft av choklad och kanel kvar i huset. Öppnar man kylen kan man dessutom känna kåldoft(lukt!) och ett syrligt stråk av sill och rödbetssallad. Vi stänger! Utomhus trängs fem olika sorters glögg tätt intill väggen i sina flaskor… a la devisen ”står man mitt i kläderna och stilla så fryser man mindre”. Glöggen doftar heeelt underbart när de är upphällda i bringare och försiktigt värmda, var och en för sig… En besvikelse var dock årets glögg med kaffesmak. Doften var god… typ som kaffe och glögg (!) men smaken var inte alls tillfredsställande! Dåligt kaffe blandat med en aning glöggsmak, sött och beskt och mycket underligt. De andra glöggarna var min egen ”tvättstugeglögg”, Äppelglögg som bror Filip tagit med från Sofiero (mycket god men kanske inte så glöggig), Hallonglögg (också mycket god men mer hallon än glögg…) och sist men inte minst så smakade vi glögg tillverkad i Grythyttan från svenska lingon och blåbär. (trevligt sötbesk!).
En överraskande god rätt från julbordet var Citronstekta brysselkål. I vanliga fall brukar jag ta en (1) brysselkål och äta blad för blad så jag slipper känna den sträva beskan så tydligt. Man kan säga att jag egentligen inte gillar brysselkål speciellt mycket. Det gör däremot Th. Så denna julen tänkte jag var snäll mot honom och tillaga brysselkål till julbordet. Och ska man ändå göra något som inte brukar falla en själv på läppen så kan man ju lika bra dra till med ett intressant och annorlunda recept… eller hur? Så passande då att hitta ett lämpligt offer i Allt om Mat nr 20 på sida 25. Citronstekt Brysselkål. Citron gillar jag ju… och smör… och socker…

CITRONSTEKT BRYSSELKÅL till 8 pers på buffé
1 kg brysselkål (jag använder bara färsk… och är mycket noga med att ta bort allt som ser skunkigt ut vilket resulterar i ganska små brysselkålar)
50 g smör d.v.s. en rejäl klick
2 citroner
2 dl torrt vitt vin (nej, jag öppnade inte en ny flaska för brysselkålens skull utan köpte matlagningsvin, Zeta, på vinst och förlust… Det blev okej i detta fall!)
1 dl strösocker (Ganska mycket ja... men jämför med hur mycket citronsaft och vin du hällt på så förstår du att det behövs balans!)
2 tsk salt (här får man ju smaka sig fram förståss…)
2 krm nymald svartpeppar (… precis som här!)
GÖR SÅ HÄR:
1.Ansa brysselkålen. Stek den i smör i en het stekpanna tills den fått fin färg. (Det ska alltså synas att den är brynt!)
2.Skölj citronerna noga i ljummet vatten. Riv skalet och pressa ut saften.
3.Häll vin och citronsaft över kålen och tillsätt sockret. Låt vin och citronsaft koka in under lock, ca 10 min (ojj… jag glömde locket och kokade tills jag tyckte kålen var lagom al dente… hällde sen av resterande vin-citron så det såg inkokt ut…) Krydda med citronskal, salt och peppar.
Gott?? Ja, förvånande nog!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar